Saturday, August 28, 2010

Hari Merdeka or Bulan Puasa?

merdeka day?...semakin naik tahun,semakin kurang sambutannya..maksud aku kurang meriah..mungkin kerana adanya bulan puasa..yelah,time2 puasa ni manalah orang nk sibukkan diri nk p sambut hari merdeka kan..yang mana penting puasa atau merdeka?!!memang tricky kan soalan mcm ni..nak tau apa pendapat aku?ahaa...okla..sesetengah masyarakat ni sebenarnya bukan xmau pi sambut hari kemerdekaan ni..cube anda fikir,ingat x masa kita sambut hari merdeka yang bulannya xserentak pada bulan puasa??muda mudi berpeleseran,muda mudi enjoy lebih..bagi aku,hari merdeka kita sebelum2 ni sebenarnya lebih berbentuk kearah keseronokan dan hiburan utk masyarakat..percaya x ckp aku??asal hari merdeka je,berebut2 stesen tv anjurkan konsert artis2 kononnye utk memeriahkan lagi acara kemerdekaan ini...secara xlangsung ianya mengundang kepada keseronokan sahaja..aku tau la coz aku pun join jgak...berhibur dengan nama kemerdekaan...tpi aku memang tabik hormat lah kepada segelintir masyarakat yang ikhlas menyambut kemerdekaan ni...bukan semua tapi hanya SEGELINTIR sahaja...lagi satu,aku paling berasap telinga la bila ada pihak tertentu yang asyik mengatakan yang masyarakat kita ni semakin lama semakin lupa akan perjuangan perwira kemerdekaan terdahulu...adala aku dengar jge kat tv beberapa ari lepas,sedap mulut je sorang menteri 2 kate kebanyakkan masyarakat kita ni lupa akan pengorbanan perajurit terdahulu...wehh,,common la wei..kau tau x skang ni bulan ape??bulan puasa kan..ikut sedap mulut kau je ngata cam2...kau 2 dah kira baik sgt ke...yang dahulu harus lah didahulukan..ngerti?? rakyat kita ni bukannya bongok macam kau(menteri tersebut)asal kurang sambutan je,mesti golongan2 tersebut akan berkata begitu..aduiyaya toure...kita semua pun sedar akan kemerdekaan yg bersejarah ni,tapi cbe fikir sedalam2 dalamnya...sebenarnya hari kemerdekaan kita sebelum ni pun disambut lebih kearah keseronokan semata2..xpercaya tgk la tv...i2 yang sebenarnya yang golongan2 tersebut mau...mereka mau keseronokan dan hiburan ketiak basah...Di bulan mulia bulan puasa ni elok2 lah dibanyakkan amal jariah sambil berdoa akan kesejahteraan negara kita..kita jge boleh panjatkan syukur kepada Allah S.W.T di atas kekuasaanNya mendamaikan negara kita ini..banyak lagi cara kita boleh sambut merdeka di bulan puasa ni...bukan dengan letupan mercun 100 tingkat tapi dengan cara memanjatkan syukur kepada Allah s.w.t..aku nak pesan lah kt golongan2 yang kononnya berjiwa merdeka 2,sudah2 la nk mengata dan membuat penilaian hampas kt rakyat ni...kau sendiri pun xtentu merdeka lagi sebenarnya...fikir2lah,otak ade jgn fikir nak risaukan kedudukan kau dalam kementerian 2...nak kate bongok xjuga coz kau 2 menteri...Walaupun kurang meriah sambutannya,tetapi disanubari tetap ku jerit MERDEKA!MERDEKA!..aku percaya ramai juga diluar sana berfikiran seperti aku ni...dan tidak berfikiran seperti menteri itu...Sebab i2lah Allah s.w.t ingin menguji tahap kesedaran kita pada bulan puasa ni...Yang mana kita dahulukan Puasa kah?atau Merdekakah?...wallahualam...


-Puasa 30hari lengkap juga merupakan kemerdekaan
bagi aku...itu yang lebih afdal....

0 RAKUNS KECOH:

There was an error in this gadget