Wednesday, August 11, 2010

Dari Imaginasi Gelapku



sebenarnya aku suka pada suasana kegelapan,suasana yang sngt sunyi dan suspen...aku pun xtau knape aku suka dgn suasana cm2...mak aku katela dlu mase aku kcik2 dulu,aku suka tido kt tepi mesin jahit singer yg old school dlu 2..asal malam je aku lari ke tepi msin jahit 2 then aku jadikan msin jahit 2 tmpat tido aku....kjadian ni berlaku hmpir setahun lamanya katenya mak aku dan mase 2 pun ak umur 4 tahun...

seingat akula,aku mase skola rendah dulu pn xsuke nk huha huha(buat prangai bdak kcik yg suke lari sana sini)...yg aku ingat tangan aku ni asyik nk melukissss je keje nye...xbrhenti...dan benda yang aku suke lukis plak slalunya plik,ngeri dan kejam....org putus kpla,kne rodok sabit,kaki putus kne lori,kpale pecah kluar otak...antara lakaran2 yg slalu berlegar dlm imaginasi aku ni...sehingga satu hari 2 aku di istiharkan budak setan oleh rakan2 sebaya...krana aku ni terlalu misteri dn plik...mase kjadian 2 aku hanya berumur 10 tahun....walaupun skang ni aku dah berumur dewasa,minat aku trhadap lukisan dan lakaran ngeri dan kjam masih mnjadi pilihan aku...tpi tdak skerap dahulu la aku dok nk mlukis bnda2 cm2....cme minat 2 masih ade lagi...org yg berjiwa cm aku ni pun ade gak sentimental nye jue...hahaaa..

...dunia ini penuh cahaya tetapi sebenarnya ianya berakarkan
kegelapan....kegelapan yg dashyat.....

1 MALAYSIA?






masa ni aku sdang menenangkan driku di dalam kehujanan...satu persatu aku perhati gelagat manusia yang lalu lalang...lokasinya di pantai PD...aku on da way pulang dari Tiara beach resort...so aku singgah kjap kat PD beach ni utk tgk org2 bi**ches trutamanya golongan gadis remaja....cettt...besela, 1 malaysia....bangsa lain 'bukak' makanya melayu nya pun 'bukak2' le juge gadisnya....1MALAYSIA!!!

monolog bermonolog...




rapuhnya jiwa ini...meninggalkan dirimu..
kerana ku terpaksa lepaskan...
lemahnya jiwa ini..ditinggal oleh waktu...
xdapat ku putarkan semula...
andainya kita bersama...kan ada yang terluka..
biarlah kita berpisah selamanya....


monolog seorang pencinta...


terkenang gak aku kt member2 lama time study dulu...skang da xde berita da dari diorang sume...masing-masing keje dan ikut hala tuju sendiri trmasuklah aku ni...masa study kt u dlu2 sronok coz bnyak tmpat bleh pegi...kenangan pling manis pun bnyak wujud masa 2...

aku bukan pe...masa 2 la kite kenal siapa kawan siapa lawan...
mase 2 la mule blajar berdikari...kenal erti cinta...jdi lbih matang..segala episod suka dan duka masa 2 kami hadapi bersama2...mmg indah dan terindah skali...

trimas dan credit kpada member2 waktu study u dlu Ahmad faiz abd manan,radzy omar(sifu),zabaik hasan,nurarif hasan(tuat),ahmad sollehuddin(patrik),ridzuan shah(nam),a.kerol azri yahya(ng0),iqbal,megat,aie,tobeq,dn ramai lagi di sana....semoga korang sukses dlm kehidupan....dan xlupe jge kepada ex-awek aku dlu..maafkan la aku ye di atas terputusnya cinta kita...Siti nOorul ainul asyikin,aishah,siti nazira johan(upm),nur farah(skang kt sabah bt law)...HAMBA MINTA MAAF....


secebis ingatan utk masa depan

Aku,kertas dan teknikal pen...



LUAS TAPI SEBENARNYA SESAK
kamu pasti pernah terbaca,terlihat dan teliti banyak karya seni xkiralah dri aspek penulisan ke,lukisan ke,sastera ke dri golongan profesional ke golongan yg tidak formal sebagai seorang penggiat seni yang bertauliah...aku pun suke menulis,melukis,memerhati..dan senarainya berterusan...ehemm..berbalik kepada hal demikian,ape yang sebenarnya yang ingin aku sampaikan di sini adalah siapa sebenarnya yang benar2 layak untuk menjadi seorang seniman ataupun penggiat seni yang benar2 ikhlas dlam menyampaikan sesuatu utk masyarakat.....?
Penggiat seni kt malaysia ni ramai...yang sebenar2nya insan yang mengangkat apa itu SENI di mata,hati dan jiwa.....
siapa yg xknal dengan Dato A.Samad said(sasterawan negara)yg sngt aku kagumi pertuturannya...
Dato Syed A.Jamal(pelukis catan),Arwah Ibrahim Husin(pelukis karya catan popular "ayahku dan angkasawan & senyum seorang monyet"
Kumpulan pendendang lagu puisi2 yang indah Kopratasa...
senarai di atas adalah sebagai contoh mereka yang terlibat didlam aktiviti kesenian di negara kita...sebenarnya ade ramai lagi golongan seperti mereka yang masih berkarya untuk menyampaikan sesuatu utk masyarakat....

bagi aku la...untuk membuat perkara seni sebenarnya xperlu ada perbezaan ras,kedudukan dan 'kabel'...sebenarnya semua golongan mampu utk menjdi seorang pengkarya hebat walaupun tiada berpangkat,gelaran ataupun Phd...Ini pengalaman aku lah semasa bergiat aktif di dalm aktiviti seni dgn golongan2 yang dikatakan tadi....bagi aku lgi,kebebasan berkarya mmg adalah hak masing2 selagi ianya tidak menyimpang dari akidah kita sebagai umat Islam...
Ade sesetengah pendapat mengatakan bahawa seni tidak boleh dicampuradukkan dengan keagamaan...dan ade pula sebaliknya...Pernah dulu masa aku ni slah seorang student dlam kelas seorang pensyarah ni..Pensyarah ni memang sukekan karya seni yg bersifat luar dari pemikiran dan batasan kita...selalu jge beliau menyatakan bahawa seni yang di buat dan di cipta sebenarnya bebas dan tanpa sekatan pe2 pn...(CONCEPTUAL ART)..ramai jge yng mengikutnya kerana muda mudi kita ini memang gemar dengan perkataan 'KEBEBASAN' iaitu asalnya dari fahaman kapitalis barat yang berpandukan fahaman freemason(persatuan sulit dunia(NWO)).........

KOrang rase korang tau ke SENI tu ape?
Ape kaitan SENI dan AGAMA?
Kenapa SENI di malaysia lebih kearah hiburan duniawi?
nantikan sambungan persoalan ini....

aku seni berdiri sepi
There was an error in this gadget