Wednesday, August 11, 2010

Aku,kertas dan teknikal pen...



LUAS TAPI SEBENARNYA SESAK
kamu pasti pernah terbaca,terlihat dan teliti banyak karya seni xkiralah dri aspek penulisan ke,lukisan ke,sastera ke dri golongan profesional ke golongan yg tidak formal sebagai seorang penggiat seni yang bertauliah...aku pun suke menulis,melukis,memerhati..dan senarainya berterusan...ehemm..berbalik kepada hal demikian,ape yang sebenarnya yang ingin aku sampaikan di sini adalah siapa sebenarnya yang benar2 layak untuk menjadi seorang seniman ataupun penggiat seni yang benar2 ikhlas dlam menyampaikan sesuatu utk masyarakat.....?
Penggiat seni kt malaysia ni ramai...yang sebenar2nya insan yang mengangkat apa itu SENI di mata,hati dan jiwa.....
siapa yg xknal dengan Dato A.Samad said(sasterawan negara)yg sngt aku kagumi pertuturannya...
Dato Syed A.Jamal(pelukis catan),Arwah Ibrahim Husin(pelukis karya catan popular "ayahku dan angkasawan & senyum seorang monyet"
Kumpulan pendendang lagu puisi2 yang indah Kopratasa...
senarai di atas adalah sebagai contoh mereka yang terlibat didlam aktiviti kesenian di negara kita...sebenarnya ade ramai lagi golongan seperti mereka yang masih berkarya untuk menyampaikan sesuatu utk masyarakat....

bagi aku la...untuk membuat perkara seni sebenarnya xperlu ada perbezaan ras,kedudukan dan 'kabel'...sebenarnya semua golongan mampu utk menjdi seorang pengkarya hebat walaupun tiada berpangkat,gelaran ataupun Phd...Ini pengalaman aku lah semasa bergiat aktif di dalm aktiviti seni dgn golongan2 yang dikatakan tadi....bagi aku lgi,kebebasan berkarya mmg adalah hak masing2 selagi ianya tidak menyimpang dari akidah kita sebagai umat Islam...
Ade sesetengah pendapat mengatakan bahawa seni tidak boleh dicampuradukkan dengan keagamaan...dan ade pula sebaliknya...Pernah dulu masa aku ni slah seorang student dlam kelas seorang pensyarah ni..Pensyarah ni memang sukekan karya seni yg bersifat luar dari pemikiran dan batasan kita...selalu jge beliau menyatakan bahawa seni yang di buat dan di cipta sebenarnya bebas dan tanpa sekatan pe2 pn...(CONCEPTUAL ART)..ramai jge yng mengikutnya kerana muda mudi kita ini memang gemar dengan perkataan 'KEBEBASAN' iaitu asalnya dari fahaman kapitalis barat yang berpandukan fahaman freemason(persatuan sulit dunia(NWO)).........

KOrang rase korang tau ke SENI tu ape?
Ape kaitan SENI dan AGAMA?
Kenapa SENI di malaysia lebih kearah hiburan duniawi?
nantikan sambungan persoalan ini....

aku seni berdiri sepi

0 RAKUNS KECOH: