Sunday, August 7, 2011

HARI RAYA AKU DULU2..BERBEZA DIWAKTU SEKARANG..

Assalamualaikummmmmm....

he'eleee..cite raye lg..asal musim puase je..cite raye la..bunge api da..ape2 la..hohooo..aku bukan ape..stiap insan pasti memiliki perbezaan pengalaman dan kisah raya mereka yg trsendiri...begitu juge aku...bgi aku..hari raye dulu2 pling best didunia coz dlu2 aku masih kecik...srius..aku xpnah merasa beraya suasane KAMPUNG..coz aku bukan keturunan MELAYU..so..kampung aku xmnyambut raye...secare otomatiknye aku beraya la di bandar...klu aku balek kampung..nk beraya ngan sape..BUAYE?or AYAM?or SAMPAN?..xkan...tpi mase aku kecik2 dlu..aku ttp rase raye kt bandar sgt meriah...yelaa..time 2 aku anak seorng tentera..of coz..my dad dlu adlah seorng TENTERA(skrang bapak aku da bersara da).....rumah pon duduk dalm KEM TENTERA tau..
''haa..ni la family aku..gambar raye tahun lepas..''

      Dlu..sblum brpindah ke semenanjung..aku di Sarawak ibu pertiwiku...sape kate xmeriah mse time bulan puase kt dlam kem askar??meriah maaaa...kn ramai kluarge dr smenanjung yg xbalek kmpung pn same2 memeriahkan suasane ramadhan n aidilfitri kt dlm kem...time 2...best...rmai gak bbudak p masjid..surau..srius meriah habaq hang...nmpak je mcm xhavoc..tpi srius MERIAH..aku xtau la samada meriahnye 2 same mcm suasane kt KAMPUNG...aku smpatla men mercun gasing,ketupat,mercun ebom(tah btul ke aku eja ni),main mercun plug,mercun bawang n mcm2 lg la...bazar ramadannye pn meriah jgak...utk pengetahuan semue..duduk dlm kem askar,sikap berkerjesama n briadah brsame2 sgt dititikberatkan tau...sbb 2 la..sronok mase raye dlu2 kt kem askar 2..owhh ye..name kem askar 2..KEM PENRISSEN...time terawih..usha2 awek...main jentik2 gelang getah....

Hampir stiap mlm gak bbdak main mercun...bom sane..bom sini mcm perang la plak...siap ade yg main MERIAM BULUH habaq hang...ade maaaa...ingt xde ke...lg satu...di skitar jln2 diorng psang punjut@panjut..ahhh..aku lupe name api 2..alaaa yg psang pkai tiang 2....api pelita??tahh..lupe..lebih kurng laa...so..jln2 diterangi api2 2 tau...meriah..dgar bbdak lari sane lari sini...bile da nk dekat raya...rumah aku dlu mcm blok tau..biasela rumah askar kn...penghuni2 stiap blok slalu la brgotong royong wt persiapan raye kn..mcm bakar lemang...then wt ketupat ramai2...(biasenye tok kaum ibu2 la)..aku mase 2..buat ape??mcm biase la..plan ngan member2 nk p beraye kt blok mane..kt rumah mane...dlu2 zman aku..bbdak rmai2 p raye umah PEGAWAI2..coz nk dptkn DUIT RAYA yg bnyak..hahaaaa...siape yg pnah beraye dlm kem..aku psti diorng pnah alami n lalui ape yg aku kecoh ni...kdg2 x terabiz pon rumah2 yg kitorang nk raye...coz xlarat...ingat ckit ke blok2 n quartes2 kt dlm kem??bnyak maaa...xterkire bnyaknye...so...aku ngn member aku xla raye smpai abiz...tpi srius aku nk bgtau...duit raye aku mase 2..hari pertame aku dpt RM170+ tau..aku ingt lgi coz..aku gne duit raye 2 p beli baju superman tau..n beli kasut...sronoknye la haaiii...

.....ehemmm2...kdg2 tringat zmn 2...xsame mcm skng...maybe sbb faktor umur kot...dlu aku yg mntak duit raye..skng org plak mntak duit raye kt aku...uhuuuukkk2..cpat rasenye zaman brlalu...so now..aku da brape tahun da braye kt kl...xde ape yg mnarik pn raye aku...raye kt kl,siape je yg ade??haiiii...kdg2 ade la sedare mare belah mak aku yg non-muslim ade dtg raye...kngkawan askar bapak aku pn ade dtg raye...2 ajela kot..xde ape yg special sgt...so..raye tahun ni..still same mcm tahun lpas gak kot..RAYA di KL...hehehhh...but..RAYA ttp RAYA la kan...maybe sstengah tmpat,meriahnye msih ttp ade kn...cume aku je yg xtau..mungkin...tmbah2 lgi..raye tahun ni aku kne kje...tpi aku xla trkilan sgt..yelaaa...aku da biase lalui suasane raye di KL....hmnnn...stakat ni la cite aku kot...nxt time ade la story2 lain kot yg bley aku share....wohaaaaa~~~~~
''waaahhh..bnyaknye stok!!''


p/s; aku lupe nk bgtau..aku pnah braye kt Kelantan..coz aku pnah duk Kelantan 3tahun...hmnnn..nnti2 la aku cite ye...

0 RAKUNS KECOH: