Friday, September 3, 2010

Dari Imaginasi Gelapku V

Man Machines-True World Behind Us





Masa aku studi art dulu...kitorang dikehendaki mencari subjek kajian untuk diselidiki...setiap daripada kami harus mempunyai tema dan konsep seni masing2...wajib ada...hal ini kerana,ianya akan membentuk identiti si pengkarya kelak...okla,bagi aku masa 2,aku gile kepada mesin2..chainsaw,generator,enjin dn seangkatan dengannya...ianya merupakan subjek kajian aku...so, aku kaji la rupe bentuk mesin dan enjin2 ni semua...secara x langsung aku dapat melakar sesuatu idea yang menarik utk dipaparkan kepada audien...pada masa yang sama,mesin ini sekadar subjek dan bukan temanya...oleh itu aku pun cuba nak relate kan nya dengan peperangan dan penindasan....hmnn...skit gak kepala time 2 nk pk...last2..aku teringat ade seorang artis komik ni yang sgt aku minat lukisan dia...lalu aku pun cbe untuk gunakan pengaruh dia dalam penghasilan artwork aku...PUPPETER..itu lah nama artis tersebut...karya dia memang best..dia pun suke lukis mesin....maka artwork aku terhasil lah sperti di atas ni...kiranya tema aku ni berbunyi "manusia mesin penjajah si lemah'...msti korang xfahamkan....biasalah 2...dalam lukisan 2 aku gambarkan manusia yang berpakaian sragam askar mempunyai separuh badannya adalah mesin...simbolik kepada penindasan tentera2 barat yang rakus menjajah negara timur tengah....merekalah mesin pembunuh...merekalah mesin penindas...orang bunuh orang...

0 RAKUNS KECOH:

There was an error in this gadget