Monday, September 12, 2011

EDISI DEWAN BAHASA RAKUN PERDANA: IMBUHAN TERLEBIH-LEBIH

Arghhhh...pertolongan...saya dikejar pentenukan gergasi...arghhhhhhh...helping..helppppping!!! tolong jangan makan saya..pertolongan...saya pembeluman berbini lagi..pelizzzzzz don't eating2 me...helpppping...helpppppping!!!

Da cukup...intro aje tu..kahhh3...bagaimana bunyi sesuatu ayat itu yang dipenuhi dengan imbuhan per-,ke-,-an yang melampau-lampau...mesti agak monyet bunyinye...sah-sah akan tercemarlah sesuatu ayat itu...hahhaaaaaaaa....maafkan saya ya..mari bersama saya bermain-main dengan imbuhan-imbuhan...

AYAT 1
  • Cikgu, bolehkah saya pergi ke tandas sebentar kerana ingin membuang air kecil..?
  • Cikgu, bolehkah saya pemergian ke pertandasan sebentar kerana keinginan membuang air kecil-kecilan?


AYAT 2

  • Ramli terpaksa berjalan sejauh 3 kilometer gara-gara tayar motosikalnya bocor
  • Ramli keterpaksaan berjalan penjauhan 3 kilometer gara-gara pertayaran motosikalnya kebocoran
AYAT 3
  • Baiklah pak cik, saya akan bersiap sedia menjadi seorang yang berguna kelak
  • Pembaiklah pak cik, saya akan bersiap kesediaan penjadian seorang yang berguna pekelakan
AYAT 4
  • Sophia, bila lagi kamu hendak mendirikan rumah tangga?
  • Sophia, kebilaan pelagian kamu kehendakan mendirikan perumahan tangga?
AYAT 5
  • Mulai saat ini, saya selaku ketua anda akan bersumpah menjaga kebajikan anda semua
  • Permulaan kesaatan ini, saya keselakuan ketua anda keakanan bersumpah menjaga kebajikan anda kesemuaan
AYAT 6
  • Anda ditahan kerana dipercayai merogol gadis bawah umur
  • Anda dipertahanan kerana dipercayai perogolan kegadisan pembawahan keumuran
AYAT 7
  • Bantulah saya encik, saya sudah 18 tahun tidak makan fish and chip
  • Pembantuanlah saya keencikan, saya kesudahan 18 pertahunan ketidakan memakanan fishan and chipan
''ayarrrrrkkk!!! ni baru kegilaan sambil membikin
perkentutan berapi anjign..!!''

imbuhan-imbuhan yang terdapat dalam penggunaan bahasa malaysia adalah untuk mencantikkan ayat dan melengkapkan sesebuah ayat..ianya bergantung pada situasi dan keadaan...tapi kalau terlalu banyak imbuhan yang tidak kena pada perkataan-perkataan yang salah..makanya akan kucar kacir susunan sesuatu ayat itu...hahaaaaa..jangan memain weiii...dulu BM aku A1 time SPM...(berlagak nih)..so..elakkan penggunaan imbuhan yang melampau..kerana dikhuatiri akan ditertawakan oleh pembaca dan pendengar...kahhh3...

p/s: kengantokan suda diri ini gara-gara kerja di waktu malam

0 RAKUNS KECOH: